zondag, augustus 08, 2010

GEZOND SLANK MET DR. FRANK BERKUM

Dr. Frank Dieet = proteïne dieet

Het Dr. Frank dieet is gebaseerd op het nuttigen van eiwitten en veel groenten. In dit dieet wordt getracht een zo koolhydraatarm (dus geen pasta, brood, rijst, aardappelen, ...) dieet te volgen. Ook verborgen suikers in snoep en koek, dien je best te mijden.

Het Dr. Fank Berkum dieet wordt ook wel "1 kilo per week dieet" genoemd, maar indien je het verstandig opvolgt en gezonde tussendoortjes nuttigt, kan je veel meer afvallen. Het Dr. Frank dieet is in zeer korte tijd heel populair geworden en de wetenschap wil er zelfs 3 miljoen euro voor vrijmaken om het dieet te staven.

Wie is Dr. Frank van Berkum
Dr. Frank van Berkum, is internist en vasculair geneeskundige aan de ziekenhuisgroep Twente en verbonden aan Previtas, een kliniek gespecialiseerd in mensen met overgewicht. In samenwerking met de Universiteiten van Groningen en Maastricht, deed Dr. Frank van Berkum wetenschappelijk onderzoek. Hij is een deskundige op het gebied van overgewicht, voeding en diëten. Op basis van de resultaten van dat wetenschappelijk onderzoek en met behulp van jaren ervaring, ontwikkelde hij zijn dieet.

Dr. Frank Dieet = proteïne dieet
Het Dr. Frank Dieet is geen crash dieet. Het werkt zeer goed om kilo's kwijt te raken maar waar je voor moet zorgen is dat je geen spiermassa's verteerd tijdens het dieet, wat wel het geval is bij een crash dieet. Dit wil zeggen dat je niet onder de 1000-1200 kcal/dag mag komen en dat je moet blijven bewegen. Zo voorkom je het steeds wederkerend jojo-effect. Maar het allerbelangrijkste is dat je je levensstijl aanpast wil je op gewicht blijven.

Wat je mag eten
Bij het Dr. Frank dieet staan vooral eiwitten op het menu en groenten. Eiwitten vinden we terug in:
  • vis en vlees
  • eieren (in kwarteleieren zit geen cholesterol)
  • magere yoghurt
  • magere platte kaas
  • groenten (komkommer, augurk, sla, tomaat, wortelen, paprika's enz.)

De truck is je vlees en vis niet in olie of boter te bakken. Probeer daarom je vlees te grillen met wat kruiden om er wat meer smaak aan toe te voegen.

Het is zeker toegestaan om fruit te nuttigen. Let wel op dat fruit ook veel suikers bevat. Daarom bestaan er maar weinig diëten die enkel op fruit gebaseerd zijn.

De risico's
Het nadeel is dat je weinig of geen vezels binnenkrijgt. Dat is vooral belangrijk indien je het dieet voor langere termijn wil handhaven. Er is daarom kans op obstipatie wegens een te kort aan inname van vezels. Zorg er voor dat je voldoende groenten eet om het verlies enigszins te compenseren. Probeer sojabrood in je dieet op te nemen.

Het eten van veel eieren geeft een verhoogt risico op een verhoogde cholesterol. Probeer daarom eiwitten in je dieet te integreren die hierop geen invloed hebben (zoals uitgebalanceerde proteïneshacks)

Waarom het Dr. Frank dieet
Het dieet is makkelijk vol te houden omdat je geen last hebt van een hongergevoel. En zolang je maar niet te extreem in het dieet opgaat, is het een vrij gezonde levenswijze dat je er aan overhoud. Het is ook een dieet waarmee je snel veel kilo's kunt verliezen zonder veel moeite.

Nog sneller kilo's verliezen?
In een ander artikel: Dieettips: Verlies kilo's zonder enige moeite, kom je te weten hoe je je metabolisme kan stimuleren om nog meer energie te verbranden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten