dinsdag, september 01, 2009

Last van je darmen of diarree tijdens je vakantie

Eén op de drie reizigers naar tropische en subtropische landen zal met één of andere vorm van reizigersdiarree te maken krijgen. Het is dan ook het meest voorkomende probleem op reis. In de meeste gevallen kun je het risico sterk verminderen door te letten op voeding en drank.

De risico´s op diarree en krampen verminderen
Water in flessen en andere dranken in flessen zijn veilig. Laat ze echter in je bijzijn openen (vanwege het mogelijke hergebruik van kroonkurken). Kies bij voorkeur gashoudende dranken, die zijn veiliger. Neem nooit ijsblokjes, want die zijn even onveilig als het water waarvan ze gemaakt zijn. Alles wat gekookt is of te heet om er je hand in te steken (thee, koffie) is veilig. Alcohol on ice: alcohol is geen ontsmettingsmiddel, dus ook daar geen ijs in doen. Poets ook je tanden met flessenwater.

Zelf water zuiveren
Tabletjes, bijvoorbeeld Micropur (smaakloos) zijn te verkrijgen in de handel. Je mag het water pas na een half uur drinken of gebruiken. Als je water wilt koken, moet je met het volgende rekening houden. Kook het water gedurende minstens 10 minuten. Verhoog deze tijd met één minuut per 300 meter boven de zeespiegel, vanwege de verminderde luchtdruk. Drinkrietjes met filter zijn waardeloos.

Voedsel is ook gevaarlijk voor het krijgen van diarree
Al het voedsel dat voldoende gekookt of gebakken is en meteen verbruikt wordt, is veilig. Vermijd dus opgewarmd of warm gehouden eten. Koop geen etenswaren aan kraampjes. Fruit en noten die men zelf pelt (dik genoeg schillen) zijn veilig Eet geen rauwe groenten, dus geen slaatjes. Eet geen ongekookte, niet gepasteuriseerde melkproducten. Eet geen schaaldieren. Eet geen ijsjes en drink geen verse vruchtensappen. Eet geen inwendige organen van vlees of vis. Eet geen rauwe eieren.

Algemene voorzorgsmaatregelen om krampen en diarree tegen te gaan
Was je handen voor je aan tafel gaat. Vermijd restaurants met veel vliegen. Twijfel je aan een bepaalde gelegenheid, bezoek dan eerst het toilet en als dat schoon is, kun je aan tafel gaan. Als je bang bent om ergens te gaan eten, kies dan een Chinees restaurant uit. Dat is over de hele wereld meestal veilig. Hun voedsel is immers goed gekookt en bovendien ook nog smakelijk.

Als je toch diarree hebt
Voldoende drinken om uitdroging te voorkomen. Wat drinken? Frisdranken (laten uitbruisen), licht gesuikerde thee, bouillon, rijstwater, water en zoutoplossing van een zakje (bijvoorbeeld ORS) of vruchtensap met één theelepel zout en vier eetlepels suiker per liter. Eet zoute koekjes, bananen, rijst, beschuiten, gekookte groenten,... Neem alleen medicatie (bijvoorbeeld Imodium) als er geen koorts of bloedverlies is. Dit geldt alleen voor volwassenen en oudere kinderen, geef kleine kinderen nooit Imodium. Als je diarree met bloed hebt of als de diarree langer duurt dan twee dagen en gepaard gaat met koorts vanaf 38,5°C, dan moet je antibiotica nemen en geen Imodium. Neem hiervoor contact op met je huisarts. Deze zal je een antibioticum voorschrijven dat je in deze gevallen kunt gebruiken.

Zomerdiarree
In de zomer komt in onze streken ook relatief meer diarree voor. Deze wordt meestal veroorzaakt door het eten van besmet voedsel of door zwemmen in besmet water, dat dan onwillekeurig wordt ingeslikt. Als het warm is, zal voedsel veel vlugger bederven. Dit komt doordat het eten (met de onvermijdelijke bacteriën) vlugger opwarmt en zo meer kans geeft aan de bacteriën om zich te vermenigvuldigen. Bij etentjes buiten of bij barbecue zet je de eetwaren dus het best zo laat mogelijk op tafel en plaats je ze zo vlug mogelijk weer in de koelkast. Pas op met restjes die je opdient. Het water kan besmet zijn in de buurt van riolen die in de zee uitmonden, in dichtbevolkte zwemvijvers of vijvers met veel eenden. Lees hiervoor het hoofdstuk over veilig zwemmen, en waar je op moet letten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten