zondag, augustus 30, 2009

Vitaminen en vrije radicalen

Vis, groenten, fruit en olijfolie in je dieet verwerken, versterkt je verdediging tegen vrije radicalen. Wat zijn vrije radicalen?


Vrije radicalen zijn met het blote oog niet waar te nemen, maar men weet dat ze ontstaan in onze stofwisseling, en dat ze onder bepaalde omstandigheden schade kunnen toebrengen aan het genetisch materiaal, oftewel onze cellen. Luchtverontreiniging door bijvoorbeeld roken, maar ook de ultraviolet straling van de zon, wakkeren de productie van vrije radicalen aan.

Kan men iets doen om vrije radicalen te bestrijden?
Vitamine C, E en caroteen kunnen de beschadiging van het celmateriaal tot een minimum beperken en dus een gunstige invloed hebben bij hart- en vaatziekten en ook bij kanker.

Vitamine C
Vitamine C komt voor in verse groenten en fruit zoals aardappelen, citrusvruchten en groene groenten. Vitamine C blijft bewaard bij invriezen en vriesdrogen, maar gaat in hoge mate verloren tijdens het koken.

Vitamine E
Vitamine E komt voor in tarwekiemen, plantaardige oliën, broodsmeersels zoals margarine, minarine en groene groenten.

Caroteen
Caroteen komt voor in groenten zoals kool, wortel, spinazie en oranje en geel fruit zoals meloen en abrikozen. Caroteen wordt in vitamine A omgezet afhankelijk van de behoefte

Geen opmerkingen:

Een reactie posten