donderdag, augustus 27, 2009

Enkele gemakkelijke tips om gezonder te eten

Met enkele kleine aanpassingen aan je voedingspatroon kan je al veel gezonder gaan eten. Dat is niet alleen goed om een reeks ziektes te voorkomen, maar kunnen je ook helpen om te vermageren.

Tips voor vetstoffen
- Gebruik plantaardige olie om te bakken en te braden bijvoorbeeld olijfolie of arachideolie. Het is belangrijk om de oliesoort af te wisselen, vanwege het verschil in samenstelling.
- Gebruik ook plantaardige olie voor koude bereidingen zoals zonnebloemolie of sojaolie.
- Gebruik een teflonpan, een grill of de microgolfoven, dan heb je geen vetstoffen nodig.
- Koop geen echte boter. Eet boter alleen als je uit eten gaat bij wijze van uitzondering, koop magere producten in plaats van volle, doe geen room en/of eieren in je saus.
- Frituur in plantaardige olie, zoals bijvoorbeeld arachideolie en dit maximaal éénmaal per week.
- Leng mayonaise aan met wat yoghurt of kwark en kruiden.
- Bij het eten van noten breng je het best zoveel mogelijk variatie aan. Walnoten bevatten de beste soort vetten, namelijk polyon verzadigde vetzuren.
- Aardnoten, amandelen en hazelnoten bevatten mono onverzadigde vetzuren. Dus minder goede vetzuren.

Tips voor vlees
- Als je vlees koopt, koop dan eens wat meer kip, kalkoen of konijn in plaats van gehakt en dergelijke. Veel gerechten, zoals spaghettisaus, lasagne, rijstgerechten en ratatouille, kun je ook zonder vlees maken.
- Kies in een restaurant voor gerechten met vis, maar niet te veel schaaldieren zoals mosselen en garnalen. Vette vissen zoals zalm en makreel zijn goed voor de cholesterol. Zij verhogen de goede soort cholesterol.
- Eet slechts éénmaal per dag vlees, dit betekent ofwel bij het middagmaal, ofwel bij de boterham.
- Eet tweemaal tot driemaal per week vis in plaats van vlees.
- Eet niet te veel orgaanvlees. Dit verhoogt het cholesterolgehalte.

Tips voor groenten
- Kook groenten niet in te veel water en niet te lang. Stomen verkort de kooktijd en is dus beter. Gebruik het kookvocht als basis voor saus of soep. Vitaminen en mineralen zijn namelijk vooral wateroplosbaar. In de microgolfoven heb je veel minder verlies van vitaminen omdat er geen water nodig is om groenten gaar te maken.
- Groenten uit de diepvries zijn even goed als verse groenten.

Tips voor koolhydraten
- Koop volle rijst, volle deegwaren, bruin brood en tarwekoekjes. In het begin is dit wat wennen, maar uiteindelijk zijn ze veel smaakvoller én ze bevatten meer vezels.Eet wat frequenter brood en dergelijke. Granen eten we veel te weinig, drie maal per dag mag!

Algemene tips
- Er zijn gemakkelijk bepaalde dingen aan je voeding te veranderen, als je begint met het aanpassen van je boodschappenlijstje. Kies voor magere producten, olie, vis, enz. Want koken begint bij het opstellen van een lijstje. Begin ermee bepaalde etenswaren niet meer in huis te halen, zoals boter, volle melk, roomijs en room Dan hoef je ook de verleiding niet te weerstaan bij het koken.
- Pas eens andere bereidingswijzen dan bakken toe. Gebruik de microgolf. Je kan ook stomen, grillen, roosteren, roerbakken in de wok, enz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten