donderdag, augustus 27, 2009

De samenstelling van onze voeding

Als we spreken over gezondheid, dan moeten we wel over voeding spreken. Eten is lekker, eten is gezellig, maar eten kan ook ongezond zijn. Vaak wordt dan beweerd dat we niets meer mogen eten, want alles wat lekker is, zou ongezond zijn. Om te weten wat we mogen eten, moeten we weten wat de noodzakelijke bestanddelen in onze voeding zijn.

Wat hebben we nodig?

Koolhydraten
Koolhydraten zijn zetmeel en suikers en die vinden we in brood en graanproducten zoals gierst, aardappelen, deegwaren en rijst. Ook de voedingsvezels (dit zijn de vezels in groenten, fruit en dergelijke) behoren tot deze categorie. Hun functie is energie leveren en voor een goede passage door het lichaam zorgen. Ze zorgen dus voor een gemakkelijke stoelgang. Ook worden er meer en meer aanwijzingen gevonden dat vezels darmkanker helpen voorkomen. Vezels moeten dus een belangrijke plaats innemen in onze voeding. Kies bij voorkeur bruin brood (niet alleen gewoon brood, maar ook bruine pistolets, bruin stokbrood), volle rijst (verschilt van wilde rijst), bruine spaghetti, muesli, met zemelen verrijkte koekjes, enz. In het begin is dit misschien een beetje wennen, maar na een tijdje merk je dat deze producten ook echt voller smaken. Ze leveren ook meer vitaminen.

Proteïnen
Eiwitten of proteïnen zitten in vlees, soja, eieren, melk en kaas en zorgen voor de opbouw van spieren en andere weefsels, voor de aanmaak van hormonen en afweerstoffen.

Vetten
Vetten zitten vooral in vlees en vis, maar ook in boter, olie, margarines en dergelijke. Zij leveren vooral energie door hun calorieën en vetoplosbare vitaminen zoals A, D, E en K.

Vitaminen
Vitaminen zijn onontbeerlijk voor van alles en nog wat in het lichaam. Denk alleen al aan de stolling, de botaanmaak, bloedaanmaak, hormonen. We vinden ze in groenten, fruit, granen, vetten, zuivelproducten, enzovoort.

Mineralen
Mineralen, zoals calcium, magnesium, fosfor, kalium, natrium, selenium, zink, ijzer, fluor en jodium zijn nodig voor de opbouw van botten en tanden, voor de bloedaanmaak, enz. Ze zijn vooral te vinden in groenten en fruit.

Drank
Enkele dagen zonder water kan fataal zijn. We hebben water nodig voor het verwijderen van afvalstoffen, het regelt de lichaamstemperatuur en zorgt voor het transporteren van hormonen, antistoffen en dergelijke. Water is de enige drank die onbeperkt gedronken mag worden, liefst minstens anderhalve liter per dag in de vorm van water, soep, thee, enz. Kies zwak mineraalhoudend water zoals Spa Reine, Evian, Spa Barisart, Volvic of Bru, omdat hun samenstelling het meest neutraal is.

Je kan onze voeding indelen in 6 groepen

Groep 1: vlees, vis, gevogelte en eieren.

Eet slechts eenmaal per dag vlees, liefst magere soorten zoals kip, kalkoen, wild of konijn. Vervang tweemaal tot driemaal per week het vlees door vis en zorg ervoor dat je slechts twee eieren per week eet en pas op voor verborgen eieren in gebak, puree, sausen en dergelijke. Vis, vooral vette vis zoals zalm en makreel, verhoogt de goede soort cholesterol. Alleen voor oesters, garnalen en mosselen is er een beperking van eenmaal tot tweemaal per maand. Soja kan ook de vleeseiwitten vervangen.

Groep 2: zuivelproducten zoals harde kaas, kwark, karnemelk, melk en yoghurt.

Een alternatief is met calcium verrijkte sojaproducten zoals pudding en melk. Voor de vrouw: drink twee bekers melk per dag. Kies halfvolle of nog beter magere producten. Zo krijg je wel voldoende calcium binnen, maar vermijd je de dierlijke, slechte vetten.

Groep 3: vetten.

Er zijn twee soorten vetten, namelijk verzadigde en onverzadigde vetten. De verzadigde vetten zijn te vinden in dierlijke producten zoals vlees, boter, volle melk producten, hard frituurvet. Ze zijn schadelijk voor hart- en bloedvaten. De onverzadigde vetten zijn terug te vinden in olie (olijfolie, zonnebloemolie,...) en vis. Ze zijn cholesterolverlagend en dus goed voor hart- en bloedvaten. Daarom is het beter om zoveel mogelijk te kiezen voor onverzadigde vetten en verzadigde vetten met mate te gebruiken.

Groep 4: peulvruchten zoals erwten, bonen en granen

Bijvoorbeeld ontbijtgranen, knäckebröd, havermout, brood, volkoren beschuit, crackers, aardappelen, rijst, couscous. Deze zouden veel meer gebruikt moeten worden. De samenstelling is goed en ze bevatten niet te veel calorieën.

Groep 5: fruit en groenten.

Deze kunnen vrijwel onbeperkt gebruikt worden omdat ze veel vitaminen en mineralen bevatten, maar ook vezels. Bovendien bestaan ze voor 80 tot 90 procent uit water.

Groep 6: drank.

Water kan men onbeperkt gebruiken (ook slappe thee), groentesappen en vruchtensappen met mate. Frisdranken en alcohol dient men zo min mogelijk te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten